OBOWIĄZKI FORMALNOPRAWNE:
Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości ma obowiązek (na podstawie §6 pkt 4 Rozporządzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dniem 2 kwietnia 2004 r.) zgłosić prace polegające na zabezpieczeniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej (starosta, prezydent miasta na prawach powiatu). Starosta może wnieść, w drodze decyzji, sprzeciw do zgłoszenia, i również w drodze decyzji, nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonych robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia.
Taka sytuacja ma miejsce, jeżeli realizacja robót mogłaby spowodować:
- naruszenie ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia,
- pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych,
- wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Prace polegające na wymianie pokrycia dachowego – bez dokonywania zmian konstrukcji dachu podczas tych prac, wystarczy zgłosić do starostwa powiatowego (do urzędu miejskiego na prawach powiatu).
WAŻNE:
Zgłoszenia trzeba dokonać co najmniej 30 dni przed planowanych terminem rozpoczęcia robót. Można do nich przystąpić po 30 dniach od daty doręczenia zgłoszenia, jeśli właściwy organ nie wniesie w drodze decyzji sprzeciwu, ale nie później niż po upływie dwóch lat od określonego zgłoszeniu terminie ich rozpoczęcia.
O zakończeniu tych prac należy starostę poinformować w terminie 14 dni od dnia ich zakończenia.
|